A. P. Moller-Maersk sa zaviazala, že v rámci obnovy svojej flotily bude
objednávať iba plavidlá, ktoré môžu používať uhlíkovo neutrálne palivo,
pretože sa snaží dosiahnuť nulové čisté emisie do roku 2050. Keďže
životnosť plavidiel je zvyčajne 20-35 rokov znamená to, že by mohla mať
uhlíkovo neutrálnu flotilu do roku 2030.
Osem lodí, z ktorých každá unesie 16.000 kontajnerov, vyrobí
juhokórejská spoločnosť Hyundai Heavy Industries a očakáva sa, že budú
dodané do roku 2024.
Spoločnosť Maersk tiež uviedla, že viac ako polovica z jej 200
najväčších zákazníkov vrátane amerických gigantov Amazon, Disney a
Microsoft si už stanovila alebo je v procese stanovovania cieľov na
zníženie emisií vo svojom dodávateľskom reťazci.
„Táto objednávka dokazuje, že uhlíkovo neutrálne riešenia sú už k
dispozícii v rámci všetkých segmentov kontajnerových plavidiel a že
Maersk je odhodlaný podporovať rastúci počet našich zákazníkov, ktorí sa
snažia dekarbonizovať svoje dodávateľské reťazce,“ uviedol generálny riaditeľ Maersk Soren Skou vo vyhlásení.
Na približne 90 % svetového obchodu prepravovaného po mori sa globálna
lodná doprava podieľa takmer 3 % na svetových emisiách oxidu uhliťitého
(CO2).
Nové plavidlá budú vybavené motormi na tzv. zelený metanol, ktorý sa
vyrába z obnoviteľných zdrojov, ako je biomasa a slnečná energia, a tiež
zásobníkmi na bežné palivo, pretože na trhu stále nie je k dispozícii
dostatok uhlíkovo neutrálneho paliva.
Dánska firma tento mesiac uviedla, že podpísala zmluvu o zabezpečení
zeleného metanolu na prevádzku svojej prvej uhlíkovo neutrálnej lode v
roku 2023, čo je prvým krokom k vyriešeniu problémov spojených s
adekvátnymi dodávkami.